Volg ons op Facebook

Uit eten

Theatermenu
Combineer een voorstelling met een heerlijk DINER.

Reis met Trio Balqana doet naar “meer” verlangen
zaterdag, 24 november 2007 13:16

Praten en musiceren en musiceren alsof ze praten en dan het publiek meevoeren over de Balkan, naar de Griekse en Turkse zon. Misschien zijn dat de steekwoorden van het concert dat zondagmiddag 18 november plaatsvond in de Grote Kerk in De Rijp. Het was een geweldig concert in een zeer ontspannen sfeer waar het, in grote getale gekomen, publiek ademloos luisterde naar het buitengewoon ongedwongen musiceren van Trio Balqana.

Trio Balqana

Het concert begon met "O, kom er eens kijken...". Zeer toepasselijk, want Sinterklaas had een uur daarvoor De Rijp met een bezoekje vereerd. Het overbekende Nederlandse lied had een Balkan-sausje gekregen en bracht het publiek meteen in een goede stemming. De rest van het concert bracht afwisselend bruiloftsmuziek, zigeunermuziek en langzame nummers. Het ingetogen Armeense muziekstuk dat tijdens de invallende schemering gespeeld werd liet je allereerst de droefheid voelen, maar een paar minuten later weer vrolijk lachen. De muziek werd omlijst door een uitgebreide, soms komische, uitleg over de meest vreemde instrumenten die Trio Balqana had meegebracht. Het concert zat vol improvisatie. De muzikanten speelden met de muziek en het publiek moest beamen dat "queen of klezmer" Monique Lansdorp inderdaad een koningin op haar viool is. Haar medespelers deden echter weinig voor haar onder. Roelof Rosendal bespeelde de Uillean Pipes (Ierse doedelzak) meesterlijk, evenals later in het concert het wasbord met behulp van vingerhoedjes. Accordeonist Hans Derksen zorgde voor de juiste basis.

Al met al was het een zeer geslaagde middag. De muziek, uitleg, onbekende instrumenten en gezellige intieme sfeer die de Grote Kerk eigen is, zorgden voor bijzondere uurtjes.

Het programma is mede mogelijk gemaakt door financiële steun van: