Volg ons op Facebook

Uit eten

Theatermenu
Combineer een voorstelling met een heerlijk DINER.

Jeugd verzorgt meesterlijk concert
donderdag, 02 augustus 2007 13:02
Afgelopen woensdag, 1 augustus, was de Grote Kerk weer het toneel van een bijzonder concert. De hooggespannen verwachtingen werden ook dit keer waargemaakt. Het internationale toptalent van The International Holland Music Sessions speelde voor een muisstil publiek, dat zichtbaar genoot. De uitvoeringen van de 21-jarige Sophia Kirsanova, 25-jarige Ruslan Perezhilo en 23-jarige Maurice van Schoonhoven waren dan ook indrukwekkend.

Pianist Maurice van Schoonhoven begon het concert. Hij zorgde voor Nederlands vuurwerk en wisselde, in de etudes van Liszt, vingervlug temperament af met stille stukken waarin zowel publiek als pianist de adem leek in te houden. Ook de toegift, het extreem ingewikkelde "Feux follets" van Liszt, leek moeiteloos te gaan. Van Schoonhoven vertelde na zijn optreden dat hij het een feest had gevonden om te spelen. Hij had "een goede sfeer met het publiek" gevoeld en "dat maakt het spel altijd beter". Daarnaast was hij lovend over de antieke vleugel, die organisator Cartouche had gehuurd. "Je krijgt de mooiste concerten als de vleugel een tijdgenoot is van de componist die je speelt", zo legde hij uit.

Maurice van Schoonhoven

Maurice van Schoonhoven aan de vleugel

Na de pauze was het tijd voor de Letten . Ook hier straalde het speelplezier van de twee af. Terwijl het buiten inmiddels donker was, werd binnen de romantische Schubert gespeeld. Daarna speelde Kirsanova haar favoriete stuk van Ysaÿe. Zonder begeleiding haalde zij uiterst geconcentreerd veel passie uit haar viool. Het concert eindigde met een duet voor piano en viool, en wederom een toegift. Tijdens deze stukken zorgden Kirsanova en Perezhilo voor een prachtig en heftig samenspel. Ook Kirsanova vertelde na afloop dat ze had genoten van de sfeer, de locatie en het dorp! Het bleek dat ze overdag met haar Bergense gastgezin de omgeving uitgebreid had bekeken.

Sophia Kirsanova en Ruslan Perezhilo

Kirsanova en Perezhilo spelen hun duet

Het programma is mede mogelijk gemaakt door financiële steun van: