Volg ons op Facebook

Uit eten

Theatermenu
Combineer een voorstelling met een heerlijk DINER.

Schaterende zaal bij voorstelling Groothof
donderdag, 12 oktober 2006 11:42
In een bijna uitverkochte Grote Kerk in De Rijp heeft op 1 oktober de familievoorstelling "Idomeneo" van Frank Groothof plaatsgevonden, georganiseerd door de Stichting Cartouche. Het was een echte familievoorstelling, want niet alleen de kinderen, maar ook de volwassenen zaten zichtbaar te genieten van deze bewerkte opera van Mozart. Zelden is er, door jong en oud, zo veel gelachen bij een opera.

Het verhaal gaat over een koning die Idomeneo heet. Na tien jaar oorlog in Troje mag Idomeneo eindelijk huis. Maar de god van de zee, Poseidon, is boos over de verwoesting van Troje en zorgt voor een vreselijke storm. Idomeneo is bang om te verdrinken. Daarom belooft hij Poseidon de eerste mens die hij tegenkomt te offeren. Helaas is dat de zoon van Idomeneo, Idamante. Gelukkig komt aan het eind van het verhaal, na allerlei verwikkelingen, alles toch nog goed.

Frank Groothof (alle kinderen kenden hem van Sesamstraat) zong en speelde alle rollen in zijn eentje. Als hij koning Idomeneo speelde, droeg hij een plastic helm en delen van een ijshockey-outfit en voor zijn rol als Poseidon knipte hij al vertellend diens kroon uit goudpapier en hing een laken om. Een waanzinnige stellage van vliegwielen, knipperende lichten en rookontwikkelaars zorgde voor de stormen die Poseidon ontketende.

Het volgende moment was Groothof een watermonster, en droeg hij een strakke zwarte badmuts en rode zwembril en spuugde water met behulp van een fles Spa. Dit laatste tot grote hilariteit van het meelevende publiek. Groothof speelde alle rollen zeer overtuigend en duidelijk, ook voor de jonge toeschouwers.

Eén keer kreeg hij de hulp van twee kinderen uit het publiek. Zij speelden hun rol alsof ze nooit iets anders hadden gedaan.

De humor en vertelkracht van Frank Groothof zorgden ervoor dat het geen dwaze klucht werd. Na afloop was er dan ook een welverdiend applaus.

Het programma is mede mogelijk gemaakt door financiële steun van: